Jessica Östberg

Jessica Östberg är docent och universitetslektor i bolagsrätt vid Linköpings universitet. Hon disputerade i april 2016 på en avhandling rörande styrelseledamöters lojalitetsplikt. Under 2017-2018 gjorde hon sin Post Doc vid University of Oxford. Hon har forskat i frågor rörande bl.a. bolagsstyrning, förvaltningsrevision, aktieägares lojalitetsplikt, majoritets- och minoritetsmissbruk samt jävsbestämmelsen. Sedan 2014 är hon avdelningsledare för bolags- och värdepappersavdelningen vid SCCL och sedan 2020 är hon styrelseledamot i SCCL. Hon är härtill sedan ca sju år tillbaka ledamot av Revisorsinspektionens tillsynsnämnd. Innan Jessica Östberg påbörjade sin forskarbana arbetade hon som advokat i omkring tio års tid med fokus på bolagsrätt och M&A.

Jessica Östberg på LinkedIn

Jessica Östberg håller i följande kurser