Aktuell marknadsföringsrätt – perspektiv på praxis
Webbinarium: Vad gäller för prisinformation, green-washing och influencer marketing? Få en helhetsuppdatering av ny praxis!
Föreläsare
-
Åsa Hellstadius
Advokat, IP Expert, jur. dr
Advokatfirman VingeAxel Lennartsson
Jur. kand
Advokatfirman Vinge
Kurstillfällen
Kursavgift
4 500 kr inklusive digitalt kursmaterial. Moms tillkommer. OBS! Kursen är ett webbinarium via Zoom.Antal kurstimmar
3,5
Kursbeskrivning
Vill du uppdatera och fördjupa dina kunskaper inom den senaste rättsutvecklingen på marknadsföringsområdet?
God marknadsföringssed är ett område i ständig förändring och avgöranden från domstolar och myndigheter sätter gränserna för vad som är tillåtet. Inom marknadsföringsrätten är praxis den viktigaste rättskällan, men det är inte alltid lätt att veta på förhand var gränserna går. Som praktiskt verksam jurist eller marknadsföringsansvarig förväntas du vara uppdaterad.
Kursen syftar till att ge en uppdatering av det senaste årets praxis på marknadsföringsrättens område och ge perspektiv på rättsutvecklingen. Ett urval av praxis presenteras och analyseras i sitt rättsliga sammanhang. Målet är att ge deltagarna en allmän översikt samt fördjupad kunskap inom några aktuella områden.
Kursen har ett tematiskt upplägg med särskilt fokus på miljöpåståenden (”greenwashing”), hälsopåståenden, tester och undersökningar som underlag i marknadsföring, influencer marketing, prisinformation, varningsbrev och sanktioner. På kursen sker en genomgång av relevanta avgöranden från Patent- och marknadsdomstolarna, samt vissa ärenden från Reklamombudsmannen och Konsumentombudsmannen.
Det kommer finnas tid för erfarenhetsutbyte och diskussion om ”best practice”.
Ur kursen
- Praxis från Patent- och marknadsdomstolarna, Reklamombudsmannen, Konsumentombudsmannen m.m
- Vad gäller för miljöpåståenden och hur undviks s.k. ”green-washing”?
- Influencer marketing
- Tester och undersökningar som underlag för marknadsföring
- Hälsopåståenden och lagstridighetsprincipen
- Prisinformation – jämförelsepriser, reapriser och kampanjer
- När riskerar ett varningsbrev att utgöra otillbörlig marknadsföring?
- Sanktioner
Kursfakta
Målgrupp
Advokater, biträdande jurister, bolagsjurister, paralegals, marknadsansvariga, assistenter och andra med intresse för marknadsföringsfrågor – oavsett om du är erfaren eller precis har börjat ditt arbete.
Kursprogram
09.00 | Registrering och frukost |
09.30 | Inledning |
10.45 | Fika |
11.00 | Fortsättning |
12.30 | Lunch |
13.30 | Fortsättning |
14.45 | Fika |
15.00 | Fortsättning |
16.30 | Kursen avslutas |
Allmän information
Kursen följer de krav som framgår av Advokatsamfundets riktlinjer 2.1 för professionell vidareutbildning. Läs mer om Meritmarkeringar här.
Kursintyg erhålls efter genomförd utbildning.
Vid förhinder kan platsen överlåtas till annan inom samma företag/organisation.
Bokningsregler
Tips på relaterade kurser
Digital Services Act (DSA) – mellanhänders rättsliga ställning
- Webbinarium
Webbinarium: Lär känna den nya rättsliga spelplanen för digitala tjänster och informationslagring i och med den nya EU-förordningen
Juridiken bakom digitala läromedel
- Nyhet
Upphovsrätt, integritet och undervisning i digitala miljöer
Den digitala upphovsrätten – aktuella frågor
En fördjupning i nya regelverk och utmaningar på upphovsrättsområdet